Project Description

Off the Grid 4×4 to Peru

Een reis door het land van de Inca’s, door een onherbergzame Andes, over zandwegen, door de bergen met fantastische vergezichten. Een verblijf in Cuzco en een bezoek aan de Inca stad Machu Picchu zijn uiteraard onderdeel van deze Off the Grid Peru-reis. Het gaat dan ook niet alleen om de gravelwegen door de immense Andes, maar ook zeker om de culturele ervaringen en hoe de huidige bevolking leeft in afgelegen berggebieden. Wie durft het aan?

We vliegen naar Lima waar we aan het einde van de dag aankomen; 7 uur terugvliegen in de tijd heeft zo zijn voordeel. We hebben morgen een volle dag te besteden in de Peruaanse hoofdstad.
Ochtend: Stadtour Lima. Zie in een begeleide tour de belangrijkste plekken van de Peruaanse hoofdstad. Geniet de lunch in een goed visrestaurant.
Eind middag: vlucht Lima – Cusco

Auto’s in ontvangst nemen in Cusco. Vanuit Cusco nemen we de route naar de Heilige Vallei. Indien gewenst kunnen onderweg archeologische Inca sites zoals Sacsayhuaman of Pisaq bezocht worden. Via een prachtige onverharde route klimmen we naar het bergmeer Qori Cocha. De Heilige Vallei kunnen we naar wens via de geasfalteerde hoofroute doen of via de een niet geasfalteerde B-weg.

Dag 4. Deze dag rijden we vanuit de Heilige Vallei (3.800 meter hoogte) via onverharde bergwegen naar de warmwaterbaden van Lares. Onderweg komen we door inheemse bergdorpen waar men nog altijd zeer traditioneel leeft en ook nog de traditionele kleding draagt. In de baden van Lares kunnen we genieten van natuurbaden met temperaturen variërend van heet tot lekker warm. Na een eenvoudige lucht in Lares, rijden we terug naar de vallei.  We passeren een pas van 4.500 meter hoog.

Dag 5. Een wat langere rij dag. We rijden over grotendeels onverharde bergwegen naar het stadje Paucartambo. Onderweg genieten we van de prachtige uitzichten die de Peruaanse Andes ons biedt. Paucartambo is een dorp dat jaarlijks in juli bezocht wordt door tienduizenden mensen uit inheemse gemeenschappen uit de wijde omgeving. Zij vieren dan het feest van de Virgen del Carmen. Tientallen dansgroepen, uitgedost in de meest kleurrijke danskleding brengen dan hun dansoffer aan de maagd. In Paucartambo kunnen we het plaatselijke museum bezoeken waar veel van deze schitterende danskleding tentoongesteld wordt.  Via Pisaq komen we terug in de Heilige Vallei en rijden we terug naar ons hotel.

Voor deze dag staat een tocht naar het oude Incastad Machu Picchu gepland. Machu Picchu oftewel “Oude Berg” ligt op een bergtop in het overgangsgebied van de Andes naar de jungle. Een prachtige treinreis en een korte busrit brengen ons naar de meest mysterieuze stad van de Inca’s. Een gids zal ons hier rondleiden en veel informatie geven over de Incacultuur en de magische stad.

Vandaag rijden we vanuit de Heilige Vallei naar Quillabamba, een stadje in de ceja de selva, het overgangsgebied van de Andes naar het Amazonewoud.   Via heel veel bochten klimmen we naar de pas van Malaga op 4.316 meter hoogte. Daarna gaan we via nog meer bochten naar beneden waar we de overgang van de hooglanden naar het oerwoud persoonlijk zullen beleven. Quillabamba ligt op 1.050 meter hoogte en heeft een vochtig warm klimaat. Wij overnachten hier in de prachtige Incaterra Inkalodge.

Dag 9: Via een nagenoeg geheel onverharde weg klimmen we terug naar de 4.000 meter en dalen we weer af naar ons hotel in de vallei.

Op de terugreis naar Cusco brengen we een visite aan de zoutpannen van Maras. Al  voor de Inca’s werd hier zout gewonnen en ook nu is het aanblik van de honderden zoutpannen in de bergen nog altijd adembenemend. Ook het bezoek aan de Incasite Moray biedt een fascinerend beeld.Via een gedeeltelijk onverharde route komen we weer in Cusco waar we de auto’s weer inleveren.

Vrije dag in Cusco. Cusco is de oude hoofdstad van de Inca’s en de stad heeft voor ieder veel te bieden. De stad kent heel veel prachtige souvenirwinkels en markten, erg goede restaurants en leuke koffietenten en veel historische gebouwen uit Inca- en pre-Inca periode. Verschillende musea tonen de grote culturele en artistieke rijkdommen die de verschillende culturen achter hebben gelaten.

Een korte vlucht van een uur brengt ons terug naar Lima waar we aan het einde van de middag de retourvlucht naar Europa pakken. Met een beetje geluk lukt het ons om op het vliegveld een plaatsje te bemachtigen in restaurant Tanta van de vermaarde Peruaanse kok Gastón Acurio. Het restaurant bevindt zich vóór de controle, reserveren is helaas niet mogelijk.